Vízikalandok szakértője

túrázó

#szlovákiábannyaralok – jelzik sorra a fotók a közösségi oldalakon. A járvány következtében sokan módosították idei nyári úti céljukat, a tenger helyett a hazai hegyeket, fürdőket választották. És felfedezésre várt a meseszép Csallóköz érintetlen természete is egyedülálló növény- és állatvilágával.

Jankó Zoltán tíz éve szervez Doborgazon közkedvelt fél-, egy- és kétnapos vízitúrákat a Kis-Csallóköz dunai ágrendszerében. „Annak ellenére, hogy idén az iskolai kirándulások elmaradtak, június közepétől átlagban naponta három túránk van, ami jóval több, mint a korábbi években. Hétközben is jönnek családok, ami eddig csak a hétvégéken volt jellemző” – mondja.

Zoli civilben elektromérnök, de tavasztól őszig a vízen van öt további túravezetőjével együtt. „Apum doborgazi, anyu vajkai, de Somorjára költöztünk hároméves koromban, az iskola, az orvosok, a munkahely miatt. Hétvégeken azért mindig jöttünk a nagyszülőkhöz, a kertbe. Somorján pedig valaki vagy vívott vagy birkózott vagy evezett. Én kajakoztam, bár a versenysport azért más, mint csónakázni a Dunán. Kényes volt a szervezetem, mindig már kora tavasszal vízre mentünk, állandóan homlok- meg arcüreggyulladásom volt. Ennek ellenére hat éven át csináltam – meséli. – Itt, Doborgazon volt egy csónakunk, barátokkal lejártunk egész Bősig az ágvizeken, meg a vajkai tóra. Aztán civil szolgálat alatt kaptam igazán nagy kedvet a vízitúrákhoz. A Fórum Intézetben szolgáltam Tuba Lajos mellett, aki a fenntartható falusi turizmussal foglalkozott, már akkor határon átnyúló projektekben gondolkodott a szigetköziekkel. Feladatul kaptam, hogy rajzoljam le az ágvizeket, csináljak térképet. Motorcsónakkal bejártuk, amit lehetett, Magyarországon egy túravezetői képzésen is részt vettem. A Szlovák Turista Klubnak is van vízi osztálya, de ott vadvízi képzés folyik, mindenesetre abszolváltam azt is.”

Kölcsön kenu visszajár

Zoli eleinte csak kölcsönözte a turistakenukat, aztán vett párat, mára van neki húsz. „Nem elég jól tudni evezni, az emberekkel kell tudni bánni – összegzi a lényeget. – Fontos, hogy élményt szerezzünk a kirándulóknak. Segítünk beszállni, az illető észre sem veszi, hogy közben leveri lábával a párnát, mire leül, már a feneke alá tesszük, mert elkezdene forogni, és már billenne is a csónak... A legnehezebb eset talán a tizenéves, az mindig potenciális borulás. Súlya már van, de még gyerek, izeg-mozog, átvágja magát egyik oldalról a másikra, belenyúl a vízbe, a másik oldalról elveszi az evezőt... Azt mondom nekik, ti jöttök velem, mi leszünk mindig az elsők, a gyerekeknek több se kell. A két szülő meg nyugodtan tud evezni.”

Közösségépítés

Legutóbb az Amerikai Kenu Szövetség hatékony képzésén vett részt a barátaival, bár a mentés a vízitúráikon tulajdonképpen nem más, csak a bajba jutott megnyugtatása. „Odaevezünk, látja, hogy nem esünk pánikba, kiöntjük a vizet, visszaborítjuk a kenut, vissza lehet szállni. A szeptemberi túrák már veszélyesebbek, kevés a víz, ott sérülhetnek a kenuk a kiálló sziklákon.”

Jankó Zoltán kóstolgatja a táboroztatást is, a Csali gyermek néptáncegyüttes nála tartotta idei nyári összpontosítását, a Csemadok is nyaraltatott itt negyven gyereket. „Napi táborokban gondolkodom, nem itt alvósban. A helyi közösségeket szeretném építeni. Helyi alatt azt értem: biciklivel elérhető.”

A gyerekekkel stabil katamaránokban, kéttörzsű hajókban evez, így nem eshetnek ki, és a mellény viselete kötelező. Minden korosztály megfordul náluk, vannak visszajáró nyugdíjascsoportok, céges csapatépítők. Újdonságnak számítanak a dzsungeltúrák olyan elhagyatott ágakon, ahol nem is látni, hogy van út. „Nincs két egyforma túra, hiába megy az ember ugyanazokon a szakaszokon, mert más emberekkel megy. Az ágvízrendszer kiaknázhatatlan nálunk, még mindig van rengeteg felfedeznivaló, amit nem eveztünk be, és abból is program lesz majd egyszer...” – reméli.

A teljes írás a nyomtatott Vasárnap 37. számában jelent meg!

Aki vásárlás helyett előfizetné a Vasárnapot, az most egyszerűen megteheti: https://pluska.sk/predplatne/vasarnap/#objednat-tlacene

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa a Vasárnap.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!