- Canva/Unsplash
Hírhedt festmények nyomába eredtünk...
Az ember és környezetének ábrázolása olyan tág és messzire mutató téma, hogy teljes mélységében feltárni képtelenség. Már az óegyiptomi masztabák falain található életképek – ahol gabonát aratnak és sört főznek – is azt a célt szolgálták, hogy az elhunyt a túlvilágon is a földi létezés komfortját élvezhesse. Az antikvitásban a bort és a gabonát már az istenek ajándékának tartották. Míg a római mitológia istene, Bacchus a szőlő és a bor isteneként a vigasságot testesítette meg, addig a búza istennője, Ceres az erkölcsös, jóságos életet jelképezte az alkotásokon. Ugyanígy a középkori kódexek díszes képein mindig valamiféle mitologikus vagy vallási tartalmat hordozott az ételek megjelenítése. Véletlen? Aligha! A képzőművészet mindig is a maga sokszínűségével közelített az étkezéshez, a legérzékibb művészethez.
Szaturnusz felfalja gyermekét
Napjaink sokat tapasztalt embere is ódzkodva fordulhat el a spanyol Francisco Goya hírhedt festményétől. Bár a házasságtörésre erősen hajlamos görög istenek családfája meglehetősen bonyolult – ráadásul egy-egy isten születéséről több különböző változat is fennmaradt –, Francisco Goya alkotása azonban mégis azt a jelenetet kívánja megörökíteni, amikor a görög mitológiából ismeretes Kronosz felfalja gyermekét, pillanatokkal annak születése után. Goya nem mindennapi alkotása állítólag egyike volt annak a hat műnek, mellyel a mester saját ebédlőjének falát díszítette.
A sokat mondó ételkonzerv
Andy Warhol a popkultúra egyik legnagyobb alakja, a pop-art irányzat leghíresebb képviselője. Campbellʼs-sorozatán pimasz módon mégis Amerika legközönségesebb ételkonzervét festette meg. E képeken nyoma sincs az értelmét adó bensőséges hangulatnak, csak a városi betonfalak szürke közönyét érezzük. A pop-art jegyében alkotó Warhol egyértelmű provokációnak szánta az alkotásokat, mintegy a fogyasztói társadalomból nincs menekvés alapon.
A leghíresebb vacsorák egyike
Minden idők legismertebb étkezésábrázolása alighanem az Utolsó vacsora, melyet az eltelt idők folyamán számos alkotó gondolt újra, és gazdagított. Leonardo da Vinci, El Greco, Tiziano többnyire szegényes hétköznapi étkezésként ábrázolta a bibliai jelenetet, amelyen a tányérok és a poharak mellett megjelenik a kenyér és a bor, azaz Krisztus teste és vére. Ha azonban figyelmesen nézzük az asztalt, feltűnik három tárgy, melyek a közelgő dráma előjelei.
A teljes írás a nyomtatott Vasárnap 2022/5. számában jelent meg!
Aki vásárlás helyett előfizetné a Vasárnapot, az most egyszerűen megteheti: https://pluska.sk/predplatne/vasarnap/#objednat-tlacene
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.