Pihenő

Franco Zeffirelli villájánál jártunk

Ötven évvel ezelőtt álmodta filmre az Assisi Szent Ferenc életéről szóló Napfivér, Holdnővért, negyvenöt évvel ezelőtt pedig A názáreti Jézust Franco Zeffirelli, az olasz mozi legendás rendezője. Ennek a csodás alkotásnak és egy évekkel ezelőtti találkozásnak az emléke vitt el a híressé vált positanói villához, amely a rendező 2019-ben bekövetkezett halála után sokat veszített varázsából, mára viszont méregdrága tengerparti szállodává változott.
author
Szabó G. László

2022. április 14. 07:00

Vasárnap
Kép Völgyi Vera

Nem voltunk magánlaksértők, csak hívatlan vendégek. Sőt még vendégek sem, pusztán hívatlanok. Nem a véletlen sodort bennünket Franco Zeffirelli Amalfi-parti villájához. Az volt az úti célunk. Az eredeti. A már itthon kitervelt. A lázban tartó.

Gyalogszerrel hagytuk el Positano nagyrészt mór stílusban épült, baracksárga, rózsaszín és terrakotta házait, amelyek messziről nézve úgy ülnek egymás hegyén-hátán, magasan a tenger felett, mint ezernyi fecskefészek. Meredek sziklafalak, sárgálló narancsfák, lilásbordó gyümölcseikkel kérkedő kaktuszbokrok mellett vezetett az utunk kilométereken át nagyokat kanyarogva. Tudtuk, hol a villa. A száma is megvolt. A lehető legközelebbről akartuk látni. Csengettünk volna, ha zárva a kapu. Bekönyörögtük volna magunkat, hogy legalább a kertet, a paradicsomi kertet, ezt a mediterrán gyönyörűséget láthassuk. Csakhogy nyitva volt. Igaz, nem tárva, éppen csak annyira, hogy mint két lopakodó turista, besurranhassunk. Perdono, signore Zeffirelli!

Rómában áll az egykori háza a Via Appia Anticán. Kőbe faragott hím oroszlánok ülnek őrt a bejáratnál. Jobbról az egyik, balról a másik. Az év hűvösebb hónapjait töltötte csak ott a Maestro. Tavasztól késő őszig, feltéve, ha éppen nem dolgozott, Positanóban lakott. Nápoly alatt, azon a pontján a napfényes Itáliának, ahol mindig kék az ég, és sosem haragos a tenger. Firenzében született, az Örök Városban alkotott, Positanóban a gyönyörnek élt Franco Zeffirelli. Együtt lélegezve a pazar szépséget kínáló tájjal, a tücsökzenétől hangos kerttel, a bódító illatú természettel. Mindent ennek rendelt alá. Ennek az életvitelnek. Ez volt ő, a reneszánsz ember.

Vasárnap

Házasságon kívüli kapcsolatból született. Mivel apja nevét nem vehette fel, Mozart operája, az Idomeneo egyik alakja, Zeffiretti nevét diktálta be a mama az anyakönyvvezetőnek, aki elhallás után Gianfranco Zeffirellit írt be a nagykönyvbe, és már nem volt apelláta. Maradt az, aki lett. Ami ennél sokkal fontosabb: egy kutatás szerint Leonardo da Vinci leszármazottja. Karlovy Vary fesztiválján büszkén emlegette: sokoldalúságát talán éppen tőle örökölte. Firenzében építészetet tanult az egyetemen. A művészet mindig érdekelte, de hogy filmrendező lesz, azt nem máshol, mint a moziban határozta el Laurence Olivier V. Henrik című filmje láttán. El is vállalt mindennemű munkát, aminek köze volt a filmhez. Kellékesként kezdett, majd egészen addig, míg nem találkozott Luchino Viscontival, díszletet festett. Attól a naptól fogva viszont már rendezőasszisztens volt. Később a titkára és hűséges társa volt a neorealizmus nagy rendezőjének. Három filmben állt mellette. A Viharban, a Szépek szépében és az Érzelemben. Mindent tőle tanult meg a filmről. Visconti volt a másik egyeteme. Pedig dolgozott Roberto Rosselini és Vittorio De Sica filmjeiben is.

Firenze építészete óriási hatással volt rá, hallgattam őt évekkel ezelőtt Karlovy Vary fesztiválján. A reneszánsz bölcsőjében születni óriási ajándék a sorstól, mondta. Hatéves volt, amikor meghalt az édesanyja. Nevelőapja sosem haragudott rá azért, hogy mástól szült gyereket. Kettőjük között csak lelki szerelem volt, intim kapcsolat nélkül. Anyja halála után a nagynénje nevelte. Tőlük tanulta meg az első idegen nyelvet, és ennek köszönhetően szerette meg Shakespeare-t. Tizennyolc évesen megkapta a katonai behívót. Széttépte. Beállt a fasisztaellenes mozgalomba. Partizánként harcolt, s mivel jól beszélt angolul, a Skót Gárda tolmácsa lett. Nem akarta Mussolinit szolgálni. Tudásával, szépérzékével Visconti teljesen magához láncolta. Nemcsak rá, a tehetségére is féltékeny volt. Elüldözte őt magától. Zeffirelli Londonba ment operát rendezni. A Lammermoori Lucia bemutatója után a Covent Gardenben 19 perces állótapsot kapott. Így indult el a rendezői pályán.

Vasárnap

Nem állítom, hogy bátran, egyenes háttal sétálgatunk a fák alatt. Inkább csak úgy settenkedve, mindennemű bajra felkészülve. Például arra, hogy valaki váratlan megszólít, vagy erélyes hangot megütve hirtelen az utunkat állja. Szerencsére szabad a pálya. Szemünk fürdik a gyönyörben. A színes agyagcserepekbe ültetett egzotikus virágokban, a „lakkozott” levelű cserjékben, a formára vágott lombokban. Sűrű a csend. Vágni lehetne. Hogy magasan járunk, az gyorsan kiderül. Pár lépés, és feltűnik a tengerpart. Micsoda panoráma! Mintha sziklatetőre épült volna a ház, félkörívben úgy öleli magához a tenger. Nem kell hozzá nagy fantázia, hogy az ember elképzelje, miféle érzés töltheti el azt, aki akár csak egy éjszakát és fél napot tölthet ezen a pici pontján a világnak. Talán a sosem látott teljességet érintheti meg. Nyilván Márai Sándort is ez foghatta meg, amikor Salerno felé tartva Positanót is megcsodálta.

Zeffirellinél is megfordult egy világhírű író: John Steinbeck, az Édentől keletre szerzője. De vendégeskedett itt Maria Callas, Elizabeth Taylor, Liza Minnelli, a közeli szigetlakó, Rudolf Nurejev, Leonard Bernstein, Laurence Olivier és Elton John is. Nyári lakjában sokkal több sztár látogatta a rendezőt, mint római otthonában. Az itt töltött nyarak valósággal felpezsdítették az életét.

Vasárnap

Nincs kertész, nincs idelátó szomszéd, aki megállítana bennünket felfedezőutunkon. Megyünk is tovább hol jobbra, hol balra. Földi édenkertben járunk, ahol minden lépésben új látvány tárul elénk. Ezernyi arcát villantja fel előttünk a hely, kacskaringós ösvények csalogatnak lefelé a partra, vagy épp a villához tartozó festői házikók közelébe. Körbejárni, beleselkedni, megérinteni. Ezek a vezérszavak lüktetnek a fejemben.

Jómódú kereskedő volt a „titkolt” papa, amatőr opera-énekesnő a mama. A Firenzében letelepedett angolkisasszonyok fedezték fel a gyermek Gianfranco rajzkészségét. A művészetek iránti fogékonysága az operák világában mutatkozott meg. Ott nemcsak rendezhetett, már díszletet és jelmezeket is tervezhetett. A zene iránti rajongását állítása szerint karmester nagyapjától örökölte. Operarendezőként Milánóban mutatkozott be. Később a New York-i Metropolitan kapuja is megnyílt előtte, de gyakran hívták Veronába, Bécsbe és Párizsba is. Az Othellót Placido Domingóval, a Don Carlost Luciano Pavarottival álmodta meg.

Filmrendezőként 1957-ben a Kempinggel debütált. Méltán elfelejtett alkotás. A világsikerre kerek tíz évet kellett várnia. Akkor vitte filmre Shakespeare művét, A makrancos hölgyet Richard Burton és Elizabeth Taylor főszereplésével. Mindkettőjüket nagyon szerette, ők pedig szívesebben dolgoztak vele, mint Hollywoodban. Zeffirellit is hívták Hollywoodba. Coppola előtt neki ajánlották fel A keresztapát. Nem érdekelte az ajánlat. Nem akart amerikai rendezővé válni.

Még A makrancos hölgynél is nagyobb sikert aratott a Rómeó és Júliával. Szakított ugyanis a korábbi szereposztási hagyományokkal. Tizenéves színészekre bízta a veronai szerelmesek megformálását. Korhű helyszíneken forgatott Leonard Whitinggel és Olivia Hussey-vel. Vallásos témájú filmjei közül a Napfivér, Holdnővér emelkedik a legmagasabbra, ezt követi a Názáreti Jézus, amely még VI. Pál pápa tetszését is olyannyira elnyerte, hogy személyes audienciára, a Vatikánba hívta meg Zeffirellit. Előbbi háttértörténete egy súlyos autóbalesethez kötődik. A kocsit, amelyben a rendező ült, Gina Lollobrigida vezette. Ütköztek, repültek, majdnem meghaltak. Zeffirelli a kórházi ágyon feküdt élet és halál határán, amikor megjelent előtte Assisi Szent Ferenc alakja. Ott és akkor döntötte el, hogy ha felépül, filmet készít róla. A Názáreti Jézust két évig forgatta. Mindent előre eltervezett és megrajzolt. A legrövidebb jelenetet is. Utolsó filmje a 2005-ben forgatott Három fivér voltaképpen a Napfivér, Holdnővér folytatása, de már nem tudta vele megközelíteni korábbi sikereit.

Minden perc egy órának tűnik a kertben. Napfürdőt venni lenne itt jó, hosszasan heverni a szikrázóan fényes fövenyen, aztán alámerülni a habokban. Álom, álom, édes álom… Ez itt csak a villa urának és egykori vendégeinek adatott meg anno, ma pedig azok élvezhetik, akik a villához tartozó Tre Villében szállnak meg nem kis összegért. Egy éjszakára több tízezer euróért az egész birtok bérbe vehető. Természetesen kiszolgáló személyzettel együtt. Ez utóbbiból Zeffirelli idejében is volt különböző korú, de inkább csak hímnemű változat. A Maestro ugyanis minden szépségével együtt élvezte az életet. Vagyis: habzsolta. Főleg itt, ahol még a kíváncsiskodó tekintetektől sem kellett tartania. A kaput ugyanis zárva tartotta. Váratlan vendég nem lephette meg. Sem kintről, az utcafrontról, sem a magasból, hiszen helikopterleszállója is van a villának.

Vasárnap

Szúrós tekintetű a birtok gondozója. A legváratlanabb pillanatban lép elénk az izgalomtól felfűtött délutánban. „Hát maguk?” – szegezi nekünk a helyénvaló kérdést. Igen, hát mi…? – és magyarázkodni kezdek, hogy a Maestro és a filmjei, hogy pár évvel ezelőtt Karlovy Varyban, hogy most itt vagyunk Positanóban, és gondoltuk, hogy… de bocsánatot kérünk a tolakodásért, nyitva volt a kapu, és nem tudtunk ellenállni a kivételes csábításnak.

Megértésnek a leghalványabb jelét sem látom a negyvenes férfiember arcán. Nincs fenyegetés, csak méltatlankodás és kiűzetés. Megnyugvást még akkor sem olvasok le róla, amikor már a kapu két oldalán állunk. Ő bent, mi kint. Talán ha olaszul szóltunk volna hozzá… ki tudja?! Egy biztos: egyértelmű karlendítéssel jelzi, hogy lejárt a látogatási időnk. Basta, elég volt, morogja búcsúzásképp.

Franco Zeffirelli római lakásában hunyt el kilencvenhét éves korában. Fellini, Visconti, De Sica mellett a nagy olasz rendezőgeneráció utolsó tagjaként. Két örökbe fogadott fia közül az egyik orvos, a másik lelkész. Pippi a testét, Luciano a lelkét ápolta. Bár hitt a földöntúli életben, félt a haláltól. Kerekesszékbe kényszerülve is boldogan élt volna még, ha tüdőgyulladásából sikerül felépülnie.

Positano talán legszebb villája volt az övé. A közelében érezheti magát, aki besomfordál a kapun. Magánlaksértés kizárva.

A teljes írás a nyomtatott Vasárnap 2022/15-16. számában jelent meg.

Aki vásárlás helyett előfizetné a Vasárnapot, az most egyszerűen megteheti: https://pluska.sk/predplatne/vasarnap/#objednat-tlacene

Támogassa a vasárnapot

Bizonytalan időkben is biztos pont a Vasárnap. Hogy a gazdasági nehézségek ellenére fennmaradhasson, fokozottan szüksége van az Olvasók támogatására. Fizessen elő egyszerűen, online, és ha teheti, ezen túlmenően is támogassa a Vasárnapot!

Kattintson ide, hogy a járvány közben és után is legyen minden kedden Vasárnap!

Támogatom
Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik. Egyben felhívjuk figyelmüket, hogy a kommentekhez tartozó IP címeket a rendszer elraktározza.

Önnek ajánljuk
Csütörtöktől ismét ellenőrzések várhatóak a cseh–szlovák határátkelőkön

A cseh határellenőrzés a szlovák belpolitikában is vitát váltott ki

A rendőrség leszállt Matovičról

Áthidalhatatlanná válna a szakadék az OĽaNO és az SaS között, ha leváltanák Matovičot

d

Magasabb nyugdíjat szeretne? Így növelheti annak összegét!

VIDEÓ: Áthajította a kismacskákat a kerítésen, majd sorsukra hagyta őket

VIDEÓ: Áthajította a kismacskákat a kerítésen, sorsukra hagyva őket

szájmaszk

Döntött a bíróság: ennek a jókai cégnek közel 3,9 millió eurót kell visszafizetnie az államnak

Irena Dančová

Eltűnt egy 15 éves lány – nincsenek nála a gyógyszerei

Legfrissebb galériák
Olvasta már?
logo

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

logo 18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.