A hahota csendje – Hová tűntek a klasszikus vígjátékok?

d

Jim Carrey, Leslie Nielsen, Adam Sandler – fénykorukban ezek a nevek mind a humor nagyágyúinak számítottak. Filmjeik ugyan ritkán nyúltak le a közönség lelkéig, ám kárpótoltak érte megannyi legendás röhögőgörcs előidézésével. A helyüket azonban idővel nem vették át új vígjátékszínészek; korunk nevettetői rendszerint stand-up-előadók vagy cinikus szuperhősök. Egy legendás amerikai vígjáték, a Dumb és Dumber 30. évfordulója alkalmából ideje feltenni a kérdést: hová tűntek az efféle komédiák?

Komédia a kezdetektől létezik, ám sokat változott az idők során. Az első klasszikusok, mint Buster Keaton vagy Charlie Chaplin a film mint műfaj szokatlanságát, trükkjeinek meghökkentő jellegét használták ki a nevettetésre. Idővel azonban a főszerepet átvették a kifejező színészek, valamint a kreatív szövegírók. A jellegzetes vígjátéksztárok a ʼ80-as évektől a 2010-es évek elejéig élték fénykorukat. De vajon miért tűntek el?

A zöld indok

Az első magyarázat talán kissé lelombozó: pénz. Míg a klasszikus vígjátékok egykor még uralták a mozikasszákat, idővel tompultak a bevételi számok. Ez egyrészt a sztárok kiöregedésének köszönhető – a legnagyobb nevek (mint amilyen Steve Carell vagy Eddie Murphy) idővel elkezdtek a drámai szerepek vagy a sorozatok felé kacsintgatni. Mindemellett azonban a filmek vonzereje is csökkenni látszott, különösen Amerikán kívül, ahol egyre kevesebb pénzt termeltek. Az internet korában Hollywood megszűnt izgalmas ablaknak lenni az amerikai álomra, irreális szituációi egyre inkább elidegenítették a közönséget, akik a közösségi média által maguk is beleláthattak az átlag amerikai mindennapjaiba. Ez leginkább a középiskolás (Amerikai pite) és a munkahelyi (Hanta boy) komédiákat érintette, melyek stilizált közegeit a nézők egyre kevésbé érezték hitelesnek.

d

A nevetésre való igény persze nem szűnt meg, csak míg a színészóriások helyét nem vették át mások, a vígjátékokét igen. Erre szükség is volt, a műfaj ugyanis fokozatosan lejjebb csúszott a prioritási listán – a túltelített, modern piacon a stúdiók leginkább kisebb alkotásokat szeretnek finanszírozni (művészfilmeket vagy horrorokat, melyeket egy lelkes kisközönség is sikerré tud varázsolni), vagy éppen hatalmas látványprojekteket, melyek hosszú ideig szinte garantálták a milliárdos bevételt. Utóbbiak azok, melyek a vígjátékoktól is elvették a rivaldafényt – hiszen egy ponton a szuperhősök és az akcióhősök is elkezdték gyártani a vicceket, filmjeik pedig ezáltal mellékállásban komédiákká váltak.

A kényes indok

A visszaszorulás egy másik, kissé kellemetlenebb oka, hogy sok vígjáték-koncepció nem öregedett jól. A szociális légkör más, mint régen; amin egykor nevettünk, az ma már könnyen idejétmúltnak, ezáltal pedig sértőnek érződhet. Ezt az indokot sokan ösztönszerűen megvetik, pedig semmi akadálya, hogy szeressük egykori kedvenceinket, ugyanakkor belássuk, hogy értékszemléletüket azóta meghaladta a világ. Az Ace Ventura központi csavara, miszerint egy férfi annyira beleőrült karrierje összeomlásába, hogy nővé operáltatta magát, például finoman szólva necces volna egy modern filmben, de hasonló a helyzet az Amerikai pite női karaktereivel is, akik egyedül szexuális tárgyakként léteznek – indokoltan, elvégre maga a film is néhány hormonzavaros tinédzser fiú szemszögét veszi alapul, de teljesen érthető, hogy egy modern alkotásban az efféle húzásokkal már körültekintőbben kell bánni. Viszont ha őszinték akarunk lenni, talán igény sem nagyon van az efféle filmekre; hiszen még azok a humoristák, akik a hiányukról panaszkodnak, sem próbálják reprodukálni őket.

d

Egyszerűen a közönség és a művészi közeg igényei is megváltoztak. Míg annak idején a Másnaposok lazán megnyerte a legjobb vígjátéknak járó Golden Globe-díjat, ma ez a kitüntetés inkább olyan filmek ölébe hullik, melyeket az átlagnéző jó eséllyel nem is tartana viccesnek. Pedig azok, csak extrém, testi humor helyett cinikus meglátásokkal és társadalmi szatírával próbálnak lenyűgözni. Korunk vígjátékai nemcsak nevettetni akarnak, hanem tanítani is. Ezt pedig bizonyos értelemben a legnagyobb stand-uposok is rekreálják, elvégre ők is rendre a társadalmat elemzik ahelyett, hogy hétköznapi szituációkon bolondoznának (akkor is, amikor éppen a politikai korrektséget gúnyolják, sőt főleg akkor). A komédia mint műfaj tehát él és virul, csak annyi változott, hogy most már nemcsak a megfáradt, kanapén olvadozó nézőnek szólnak, hanem a díjátadók zsűrijének is.

Hol értsük a tréfát?

Egyetlen kérdés marad tehát: hol találjuk meg a klasszikus vígjátékok utódjait? A legegyszerűbb válasz erre a streaming. A Netflix saját gyártású filmjei közt a mai napig találunk a mozikat ugyan elkerülő, de a klasszikus humor szerelmeseinek minden bizonnyal imponáló filmeket. De a kissé komolyabb, modern iránytól sem kell feltétlenül félni – néha nyugodtan nevethetünk a saját keserű valóságunkon is. Ez lehet rá a legjobb orvosság.

Leslie Nielsen
d

Leslie Nielsen a klasszikus hollywoodi paródiák egyik legnagyobb sztárja, komikusi géniuszára azonban későn derült fény. A ʼ80-as évekig drámai szerepeket vállalt, végül pedig az Airplane! című elvetemült vígjáték egyik mellékszerepében figyeltek fel rá. Ezután megkapta Frank Drebin, a Csupasz pisztoly-filmek rendőrhadnagyának szerepét, innentől pedig nem volt megállás, egyenesen a 2000-es évekig ott pózolt a legnagyobb paródiák poszterein. Esetlen, öntelt figuráit annyira találóan játszotta, hogy idős kora ellenére is becastingolták a forgatókönyv szerint fiatal szerepekre, fiatal színésznők mellé. A nagy költségvetésű filmparódiák azonban fokozatosan visszaszorultak, a műfaj ugyanis rövidesen az internetes videómegosztók egyik nagy slágere lett. Nielsen 2010-ben hunyt el.

Jim Carrey
d

Jim Carrey egyszerre volt a ʼ90-es évek egyik legvagányabb szépfiúja és legőrültebb bohóca is. Extrém karaktereivel és jellegzetes arcmimikájával az egész világot meghódította, és olyan – a popkultúrában többnyire macsó – figurákat jelenített meg humorosan, mint egy detektív (Ace Ventura) vagy egy szuperhős (A maszk). Drámai színészként sem volt utolsó, a 2000-es években pedig egyre inkább ezen a vonalon folytatta karrierjét – nyert is két Golden Globe-díjat, melyeket köztudottan nem tartott sokra. Amikor egyszer „kétszeres Golden Globe-díjas Jim Carrey-ként” harangozták be, ezt mondta a mikrofonba: „Ez vagyok én, kétszeres Golden Globe-díjas Jim Carrey. Így fekszem le esténként aludni, és nem álmodok ám akármiről; arról álmodok, hogy háromszoros Golden Globe-díjas Jim Carrey vagyok.”

Adam Sandler
d

Adam Sandler talán az egyik legismertebb vígjátéksztár. 2002-ben a világ legjobban fizetett férfi színésze volt. A közönséget leginkább hétköznapi magatartásával nyerte meg – szerepeiben rendszerint a kisembert alakítja, akinek helyzetével sokan azonosulni tudnak. Önironikus, olykor kissé gusztustalan humora egyértelműen nagy rajongótáborra talált, még ha a kritika főleg korábbi, tanulságos filmjeit (Apafej, Távkapcs) tartotta is nagyra. Bár a közönség sosem pártolt el tőle, Sandler még akkor is klasszikus vígjátékokat forgatott, amikor a műfajt sokan már elavultnak és túlzottan sztereotipizálónak tartották, így rendszerint az ő filmjein csattant az ostor. A Netflixnek köszönhetően azonban kezdetét vette karrierje második fénykora, 2023-at ugyanis ismét a legmagasabban fizetett férfi színészként zárta.

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa a Vasárnap.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Korábbi cikkek a témában

Ezt olvasta már?